Øgreys reiseteam på historisk havvindprosjekt

Forside Nyheter Øgreys reiseteam på historisk havvindprosjekt
AQ9I0968

William Bremer sveiser sammen en jordingsskinne. Han pendler fra hjembyen i Sverige til reisejobben for Øgrey i Haugesund. Jarl Øystein Knutsen følger med i bakgrunnen.

Tekst og foto

Tellus Kommunikasjon

På Aibels verft på Risøya i Haugesund bygger et team fra Øgrey selve hjertet av det som blir verdens største enkeltstående havvindpark.

– Vi installerer høyspentutstyr på en rigg som skal brukes på Hornsea 3 utenfor Storbritannia, sier Oskar Orest, mens han plukker opp en grønn hjelm fra skrivebordet og skritter ut av brakkekontoret.

Klokken tikker mot 07.00, og morgensolen lyser allerede opp den lysegrå kolossen som ligger ved verftskaia. Orest stiger inn i anleggsheisen og trykker på den midterste knappen.

Til daglig er han fagansvarlig installatør hos Øgrey. Men på dette prosjektet er den joviale svensken også utleid til oppdragsgiver Hitachi som ansvarlig for helse, miljø og sikkerhet om bord – derav den grønne hjelmen.

– Før dagens arbeid starter, inspiserer vi riggen, forklarer Orest, som er bosatt på Øland i Sverige.

PÅ TREDJE DEKK møter han en gruppe ledere fra Aibel, Hitachi og Ørsted. Sammen saumfarer de riggen med HMS-brillene på. Dekk for dekk. Rom for rom.

– Vi går gjennom status, sikkerhet og koordinering før hver skiftstart. Det er mange fra ulike bedrifter som jobber om bord. God samhandling er nøkkelen, sier Orest.

Riggen er bygget i Thailand, og slept til Haugesund for ferdigstillelse ved Aibels moderne verft. Nå pågår arbeidet i høyt tempo.

EN HAVVINDPARK trenger et HVDC-system for å konvertere vekselstrøm (AC) til likestrøm (DC) før den sendes via kabel til land. Det er denne installasjonen Øgrey bygger. Det skjer med 20-40 montører fordelt på to skift. Alle jobber i rotasjon – to uker på, to uker fri. Medarbeiderne på Øgreys reiseteam pendler fra ulike steder i inn- og utland.

– Du trenger ikke bo i Farsund for å jobbe her. Vi legger til rette for reisende montører, og dekker reise, mat og losji. Det gir oss tilgang til gode fagfolk – uansett postnummer, sier Erik Bergersen, prosjektleder hos Øgrey.

– Jeg jobbet først i et bemanningsfirma som var innleid av Øgrey. Så søkte jeg reisejobb her, og er veldig fornøyd med det. Tidligere jobbet jeg som skipsmekaniker. Da var det som regel uregelmessige arbeidstider. Med to uker på jobb og to uker av, kan jeg planlegge livet litt bedre, forteller William Bremer, som bor i bor i Linköping i Sverige.

DET ER EN omfattende installeringsjobb han og kollegene har foran seg på Hornsea 3-riggen. Prosjektet startet 3. juni. De første ukene er det strømskinner som skal monteres.

Bremer måler opp der kobberlinjen skal gå, før han bøyer, knekker og til slutt sveiser jordingsskinnene sammen. Med seg på riggen denne dagen har han Svein Inge Sindland fra Kvinesdal og Jarl Øystein Knutsen fra Kristiansand.

– Jeg har jobbet som industrimekaniker hos Øgrey i to år nå. Så langt har jeg bare vært i reiseavdelingen, og det er veldig greit. Du kan bo hvor som helst, og du har lang friperiode. I tillegg får du se mange forskjellige steder, sier Sindland.

ØGREYS REISEMONTØRER bor i leiligheter i Haugesund, tre-fire per bolig, med egne rom og felles kjøkken og bad. Arbeidsmiljøet er tett og godt.

– Vi er en sammensveiset gjeng. Vi jobber og bor sammen, og går gjerne ut på kveldene og spiser. Så vi blir godt kjent. Det er veldig sosialt, sier Sindland.

De neste månedene skal Øgrey-teamet montere fraskillere og reaktorer til GIS-system (gassisolerte samleskinner), arrestere og koblingsanlegg – alt som må til for å konvertere vekselstrøm fra turbiner til likestrøm som sendes 160 km inn til det britiske fastlandet.

HORNSEA 3 blir verdens største enkeltstående havvindpark når den står ferdig. Den vil ligge opptil 160 kilometer utenfor kysten av Storbritannia og få en produksjonskapasitet på 2,9 GW – nok grønn energi til å forsyne mer enn tre millioner britiske hjem.

Utbygger er danske Ørsted, pioneren bak verdens første havvindpark i Vindeby i Danmark i 1991.

Øgrey har tidligere, blant annet, levert HVDC-installasjoner til havvindprosjekter som Dogger Bank A, B og C og Dolwin-riggene – i tillegg til land- og offahoreanlegg for Troll, Valhall og Johan Sverdrup.

Alt ligger til rette for flere tilsvarende oppdrag i årene fremover. Tidligere i år signerte Øgrey-sjef Arne Marthinsen en ny rammeavtale på fem år med Hitachi Energy for installasjon av HVDC-systemer.

– VI HAR GOD erfaring med denne typen prosjekter. Teamet vårt består av både mekanikere og elektrikere. Alt det elektromekaniske er det mekanikere som utfører. Du trenger gjerne forståelse om metaller og bolter, og du må kunne sveise, sier Oskar Orest, og legger til:

– Men vi har en del 110-voltsinstallasjoner. Da trenger vi elektrikere.