Forsyner aluminiumverket med egenutviklet spesialkjøretøy
Prosjektleder Stian Elle demonstrerer hvordan den spesiallagde matehullbetjeneren fungerer.
Tekst og foto
En matehullsbetjener, utviklet og produsert av Øgrey, skal forhindre at elektrolyseovnene går i «bluss».
– Dette er jo litt artig, sier prosjektleder Stian Elle, og setter seg inn i førerhuset i det gulmalte spesialkjøretøyet.
Alcoa Lista har foreløpig bestilt to eksemplarer. Elle har gitt tilbud på to stykker til.
– Vi kjøper en standard truck, og erstatter gaflene med utstyr tilpasset kundens behov. En slik løsning blir mye billigere enn å produsere hele kjøretøyet fra «scratch», sier Elle.
PÅ MATEHULLSBETJENEREN er det montert en lukeavtaker og en pigghammer. Det betyr at operatøren inne i elektrolysehallen kan kjøre bort til en ovn, ta av luken til ovnen og meisle en åpning i en og samme operasjon – form å forhindre at det blir matefeil og at ovnene går i «bluss».
«Bluss», eller en anode-effekt som det heter på fagspråket, er betegnelsen på det markerte fallet i strømstyrken som inntrer i elektrolyseceller for fremstilling av aluminium når elektrolysebadets innhold av oppløst aluminiumoksid synker under en kritisk grense.
– NÅR DETTE SKJER, vil ovnens strømforbruk plutselig mangedobles. Da gjelder det å få stabilisert den fort. Det gjøres enkelt med spesialkjøretøyet som vi her har utviklet, sier Elle.
Matehullsbetjeneren har også et airconditionanlegg på taket, som skal gjøre det mer behagelig å sitte inne i førerhuset.
DET ER IKKE første gang Øgrey har utviklet spesialkjøretøyer for Alcoa.
– Vi laget et tilsvarende kjøretøy for noen år siden. Da ble de så fornøyde at det kom bestillinger fra konsernets aluminiumverk i Spania og Brasil, sier Elle.
Siden den gang har de fleste Alcoa-verkene gått bort fra Søderberg-teknologien i produksjonen. Dermed er ikke behovet for matehullbetjenere like stort lenger.
– Men vi håper selvfølgelig på et par bestillinger til her fra Alcoa Lista, sier Elle.